Stallyckanmodellen

En utbildning för en lyckad uppstart av din verksamhet!

Om utbildningen

Stallyckanmodellen är en metod för att bedriva en tillgänglig social näringsverksamhet med fokus på djur- och naturunderstödda aktiviteter.

I vårt utbildningspaket får du kunskap om hur du startar upp din verksamhet med naturnära aktiviteter. Här får du ett komplett paket där du lär du dig att från viktig juridik till praktiska tips om vad som är viktigt att tänka på vid uppstart av en grön verksamhet.

Vårt utbildningspaket innehåller bl a följande:

• Att bedriva social näringsverksamhet
  • Ekonomi & personal
  • Planering av gårdsmiljön
  • Tillstånd och styrdokument
  • Stallyckans metod i det praktiska arbetet
  • Djuren som kollega

Vi har lanserat med Klarna för att kunna erbjuda dig flexibla betalningsalternativ i kassan. Oavsett om du vill handla nu, dela upp din betalning eller betala i din egen takt – är valet ditt.

Utbildningens innehåll & upplägg

I utbildningen ges du en introduktion till hur Stallyckan startades upp sin verksamhet, och hur Stallyckans verksamhet bedrivs idag. Du får kunskap kring Stallyckans metod i det praktiska arbetet; allt från planering av gårdsmiljön till att få betalande kunder.

Du får den information du behöver kring de tillstånd och styrdokument som behövs, hur det är att ha anställd personal – kostnader, försäkringar etc. Du ges även en grundläggande introduktion till att ha djuren som kollega – med extra fokus på häst och hund.

Utbildningen innehåller reflektionsuppgifter kring din egen gård/verksamhet. En lärare kommer läsa och bocka av dina reflektionsuppgifter som genomförda. Läraren finns tillgänglig för att svara på eventuella frågor som kan uppstå*.

Kursmål: Att deltagaren ska få kunskap om olika tillstånd och rutiner som krävs för att starta upp och bedriva verksamhet inriktad på arbete med människor i en gårdsmiljö. Deltagaren får genom utbildningen också kännedom om hur Stallyckan arbetat fram till den verksamhet som finns idag, och hur arbetet med gårdens deltagare fungerar i praktiken.

Lärare: Helena Eriksson, Stallyckan, Jeanette Kobilsek, Stallyckan,

Gästföreläsare: Sara Karlberg, Svenska Terapihundskolan samt Margareta Håkansson

* Enstaka reflektionsuppgifter ingår. En lärare kommer läsa och bocka av dina reflektionsuppgifter som genomförda, men de betygsätts ej. Läraren finns tillgänglig för att svara på eventuella frågor som kan uppstå, men företagsutveckling, individuell rådgivning, konsultation och dylikt ingår ej. Är du intresserad av skräddarsydd konsultation får du gärna maila info@stallyckan.se och berätta vad det är du önskar hjälp med så presenterar vi en offert.

Utbildningens lärplattform

Utbildningen sker helt online på vår lärplattform och består av egenstudier. Du startar utbildningen precis när du vill och genomför den i din egen takt utan att behöva ta hänsyn till andra kursdeltagare.

Du har hela 6 månader på dig att slutföra utbildning. När du gått igenom hela utbildningen och genomfört samtliga uppgifter är utbildningen avslutad och ett diplom skickas hem till dig.

Bakgrund till utbildningen

Idén om den här utbildning kom av alla de många förfrågningar om hjälp, stöd och studiebesök som vi fått genom åren. Många människor är intresserade av att starta upp en verksamhet på sin egen gård men saknar det där sista lilla för att kunna göra slag i saken. Hur mycket vi än skulle vilja hjälpa alla som önskar svar på frågor om hur vi gått till väga för att få till en fungerande verksamhet så har vi förstår just verksamheten att sköta till vardags. Tiden räcker helt enkelt inte till, och vår prio är alla de deltagare som besöker gården både regelbundet och sporadiskt. Studiebesök bokas in i mån av tid, nu för tiden mot en mindre kostnad, just för att det tar tid från övriga verksamheten. Alla som har gård och djur vet ju hur tidskrävande det är.

Med hjälp av stöd från Västra Götalandsregionen har vi så kunnat arbeta fram den här utbildningen. Den är tänkt som ett stöd för dig som vill starta upp en egen verksamhet. Kanske har du bara precis börjat tänka tanken. Eller också kanske du är långt framskriden i dina planer. Kanske har du gått en längre utbildning i grön omsorg, djurunderstödda insatser eller dylikt men nu önskar lite handfasta och praktiska tips inför själva uppstarten. Oavsett så hoppas vi att du kommer att få ny kunskap och inspiration här.

Utbildningen ägs av Stallyckans Gård- och Ryttarförening som är en liten ideell förening som syftar till att tillgängliggöra djur och natur för barn, unga och vuxna med funktionsnedsättningar. Läs gärna mer om föreningens verksamhet här på vår webbplats.